logo OZDLaren3_800

Paardetram

Op deze pagina foto’s van het hele traject van Groningen naar Zuidlaren en Vries/Zuidlaren (treinstation). Als iemand mij kan helpen met foto’s van de paardetram door Westlaren of Glimmen houd ik me van harte aanbevolen!!
tram 0_200
haren_200
zuidlaren tramroute_22502
In het boek “Tram en bus rond de Martini” is een hoofdstuk gewijd aan de paardetram van Groningen naar Zuidlaren.
 Klik op het boek voor meer informatie
bron: J. van Smeden
Hierboven een oude wandelkaart van Haren en omgeving rond 1920. De route van de paardetram is hierop aangegeven.
klik op de kaart voor de vergroting
bron: B. de Vries
Hierboven de route van de paardetram, door Zuidlaren rond 1900.
klik op de kaart voor de vergroting
bron: J. Boelens

TMZG3

Tram dienstregeling 1919_390

Groningen-Zuidlaren, tramkaartjes van de TMZG
bron: W. Boorsma (zie ook www.passievoorkaartjes.nl )
 
klik op het kaartje voor meer details
Dienstregeling uit de Provinciale Drentsche & Asser Courant van maandag 30 juni 1919.
bron: R. Boelens
klik op het kaartje voor meer details
Tram_Menu_1892_800
Zuidlaren, Menukaart van hotel Sissing ter gelegenheid opening Tramlijn Groningen-Zuidlaren, datum 10 augustus 1892
bron: R. Boelens
img582_525
Groningen, Het Sterrebosch, foto van rond de eeuwwisseling (1900)
Tramrijtuig nr. 4 van de Tramweg-Maatschappij Zuidlaren-Groningen, leuk detail is de bokkewagen op de voorgrond.
bron: boekje “trams en tramlijnen, de paardetrams in Noord- en Oost Nederland, schrijver mr. T. Olthoff”

TMZG Tram 13_800

Groningen, Het Sterrebosch, jaartal onbekend
bron: R. Boelens

groningen entree sterrebos_525

Het Sterrebosch te Groningen. Jaartal onbekend
Het begin punt van de paardentram naar Zuidlaren en het eindpunt van de tramlijn die uit de stad Groningen kwam.

Rails paardetram Haren

Haren, de weg naar Groningen met tramrails
bron: R. Boelens
haren paardetram_525

Haren, de paardetram, jaartal onbekend.

Tramremise Harendermolen_800

Harendermolen, de tramremise, jaartal 1900-1910
Iemand een idee waar deze remise precies gestaan heeft?
bron: R. Boelens
img585_525
Harendermolen, de tramremise, jaartal onbekend.
bron: boekje “trams en tramlijnen, de paardetrams in Noord- en Oost Nederland, schrijver mr. T. Olthoff”
OZL0217_525
Noordlaren, de paardentram voor café Vos, jaartal onbekend.
bron: R. Boelens

Tramhalte Noordlaren_800

Noordlaren, de paardentram voor café Vos, jaartal onbekend.
bron: R. Boelens

ES_tolhuisje midlaren_525

Midlaren, ter hoogte van het Tolhuisje met rails van de paardentram, jaartal onbekend.
bron: F. Haisma
FH_ZG020102001_525
Midlaren, met links de rails van de paardentram, jaartal onbekend.
bron: E. Sijtsema

laarwoud met rails 1896_800

Zuidlaren, Millystraat met tramrails, uitzicht op het Koetshuis van het Laarwoud. Foto 1896.
Dit moet één van de oudste foto’s van Zuidlaren zijn.

Cafe_Bentum_Locatie_Boschuis

Zuidlaren, Millystraat met tramrails, links café Bentum. Foto rond 900
bron: Historische vereniging vd Gemeente Zuidlaren

DeMillystraatCafeBentumBegin1900

Zuidlaren, Millystraat met tramrails, links Café Bentum (nu Boschhuis) uitzicht op het Koetshuis van het Laarwoud. Foto rond 1900.
bron: Historische vereniging vd Gemeente Zuidlaren
hotel sissing met tram 190603
Zuidlaren, de Millystraat paardentram ter hoogte van hotel Sissing, foto 1906

millystraatkleur_800

Zuidlaren, de Millystraat met de rails van de paardentram, foto 1907
bron: R. Boelens
img422_52502
Zuidlaren, de Millystraat met de paardentram voor de koppelpaarden
Zuidlaren brink  2 paardetrams

Zuidlaren, de paardentram op de brink rijdend richting Millystraat, jaartal onbekend

boerderij Tale Brands 1908_52502
Zuidlaren, de Brink met links boerderij van Tale Brands en rechts de rails van de paardentram, foto 1908. In de verte is de remise van de tram zichtbaar.
bron: E. Sijtsema

zuidlaren-tramremises

Zuidlaren, de tramremise, jaartal onbekend.
bron: S. Linning
brink_tram02
Zuidlaren, de tramremise, jaartal onbekend.
bron: R. Boelens (boek: Herinneringen aan Drenthe)
tramremise_525
Zuidlaren, de Brink met de paardentram rijdend richting stations Vries/Zuidlaren,
jaartal onbekend
statweg190802
Zuidlaren, Stationsweg ter hoogte van garage Roelfsema met de rails van de paardentram
jaartal 1908
RS_directeurswoning nu witte huis
Zuidlaren, Dennenoord, de hoofdlaan met de directeurswoning en de tramrails op de voorgrond.
bron: R. Schutrups
ZG030805001
Vries/Zuidlaren, het Stations koffiehuis tegenover het Station, jaartal onbekend.
bron: F. Haisma
station vries-zuidlaren 1890
Vries/Zuidlaren, het station, eindpunt van de paardentram, jaartal onbekend.
Onduidelijk is het of het ruituig met paard op de foto, al de paardentram is. Vermoedelijk is deze foto van voor 1900 toen de tramrails nog niet was doorgetrokken tot Vries/Zuidlaren.

station_800

Vries/Zuidlaren, het station, eindpunt van de paardentram, jaartal 1900.
bron: R. Boelens

remise_tynaarloo

Vries/Zuidlaren, tegenover het Station: de oude Tramremise, maar nu als Piano fabriek van Albert Hahn. Jaartal onbekend (na 1922).
 
De productie van piano’s nam bij de firma Hahn in 1921 zo toe, dat er gezocht werd naar een grotere fabrieksruimte. In Zuidlaren stond toen de ongebruikte tramremise. De twee loodsen werden gekocht en over de weg naar Tynaarloo vervoerd. De firma Albert Hahn had in Vries/Zuidlaren (formeel: Tynaarloo) tegenover het NS station een terrein gekocht en daar werden de loodsen achter elkaar geplaatst.
bron: J. Darwinkel

rails2

Zuidlaren, Molenmeer, foto febr. 2008 (HJR)
Wat nog rest van de oude paardetram, zijn de verroeste rails die uitkijken over het Molenmeer. Na verwijdering van de rails, is een deel van de spoorstaven gebruikt als afrasteringspaatjes langs het weiland.

rails1

Zuidlaren, Molenmeer, foto febr. 2008 (HJR)