Paardetram
Op deze pagina foto’s van het hele traject van Groningen naar Zuidlaren en Vries/Zuidlaren (treinstation). Als iemand mij kan helpen met foto’s van de paardetram door Westlaren of Glimmen houd ik me van harte aanbevolen!! |
|
|
|
In het boek “Tram en bus rond de Martini” is een hoofdstuk gewijd aan de paardetram van Groningen naar Zuidlaren. Klik op het boek voor meer informatiebron: J. van Smeden |
Hierboven een oude wandelkaart van Haren en omgeving rond 1920. De route van de paardetram is hierop aangegeven.klik op de kaart voor de vergrotingbron: B. de Vries |
Hierboven de route van de paardetram, door Zuidlaren rond 1900.klik op de kaart voor de vergrotingbron: J. Boelens |
|
|

|

|
Groningen-Zuidlaren, tramkaartjes van de TMZGbron: W. Boorsma (zie ook www.passievoorkaartjes.nl ) klik op het kaartje voor meer details |
Dienstregeling uit de Provinciale Drentsche & Asser Courant van maandag 30 juni 1919.bron: R. Boelensklik op het kaartje voor meer details |
|
|
|
Zuidlaren, Menukaart van hotel Sissing ter gelegenheid opening Tramlijn Groningen-Zuidlaren, datum 10 augustus 1892bron: R. Boelens |
|
Groningen, Het Sterrebosch, foto van rond de eeuwwisseling (1900)Tramrijtuig nr. 4 van de Tramweg-Maatschappij Zuidlaren-Groningen, leuk detail is de bokkewagen op de voorgrond. bron: boekje “trams en tramlijnen, de paardetrams in Noord- en Oost Nederland, schrijver mr. T. Olthoff” |

|
Groningen, Het Sterrebosch, jaartal onbekendbron: R. Boelens |

|
Het Sterrebosch te Groningen. Jaartal onbekendHet begin punt van de paardentram naar Zuidlaren en het eindpunt van de tramlijn die uit de stad Groningen kwam. |

|
Haren, de weg naar Groningen met tramrailsbron: R. Boelens |
|
Haren, de paardetram, jaartal onbekend.
|

|
Harendermolen, de tramremise, jaartal 1900-1910Iemand een idee waar deze remise precies gestaan heeft?bron: R. Boelens |
|
Harendermolen, de tramremise, jaartal onbekend.bron: boekje “trams en tramlijnen, de paardetrams in Noord- en Oost Nederland, schrijver mr. T. Olthoff” |
|
Noordlaren, de paardentram voor café Vos, jaartal onbekend.bron: R. Boelens |

|
Noordlaren, de paardentram voor café Vos, jaartal onbekend.bron: R. Boelens |

|
Midlaren, ter hoogte van het Tolhuisje met rails van de paardentram, jaartal onbekend.bron: F. Haisma |
|
Midlaren, met links de rails van de paardentram, jaartal onbekend.bron: E. Sijtsema |

|
Zuidlaren, Millystraat met tramrails, uitzicht op het Koetshuis van het Laarwoud. Foto 1896.Dit moet één van de oudste foto’s van Zuidlaren zijn. |

|
Zuidlaren, Millystraat met tramrails, links café Bentum. Foto rond 900bron: Historische vereniging vd Gemeente Zuidlaren |

|
Zuidlaren, Millystraat met tramrails, links Café Bentum (nu Boschhuis) uitzicht op het Koetshuis van het Laarwoud. Foto rond 1900.bron: Historische vereniging vd Gemeente Zuidlaren |
|
Zuidlaren, de Millystraat paardentram ter hoogte van hotel Sissing, foto 1906 |

|
Zuidlaren, de Millystraat met de rails van de paardentram, foto 1907bron: R. Boelens |
|
Zuidlaren, de Millystraat met de paardentram voor de koppelpaarden |
|
Zuidlaren, de paardentram op de brink rijdend richting Millystraat, jaartal onbekend
|
|
Zuidlaren, de Brink met links boerderij van Tale Brands en rechts de rails van de paardentram, foto 1908. In de verte is de remise van de tram zichtbaar.bron: E. Sijtsema |

|
Zuidlaren, de tramremise, jaartal onbekend.bron: S. Linning |
|
Zuidlaren, de tramremise, jaartal onbekend.bron: R. Boelens (boek: Herinneringen aan Drenthe) |
|
Zuidlaren, de Brink met de paardentram rijdend richting stations Vries/Zuidlaren, jaartal onbekend |
|
Zuidlaren, Stationsweg ter hoogte van garage Roelfsema met de rails van de paardentramjaartal 1908 |
|
Zuidlaren, Dennenoord, de hoofdlaan met de directeurswoning en de tramrails op de voorgrond.bron: R. Schutrups |
|
Vries/Zuidlaren, het Stations koffiehuis tegenover het Station, jaartal onbekend.bron: F. Haisma |
|
Vries/Zuidlaren, het station, eindpunt van de paardentram, jaartal onbekend.Onduidelijk is het of het ruituig met paard op de foto, al de paardentram is. Vermoedelijk is deze foto van voor 1900 toen de tramrails nog niet was doorgetrokken tot Vries/Zuidlaren. |

|
Vries/Zuidlaren, het station, eindpunt van de paardentram, jaartal 1900.bron: R. Boelens |

|
Vries/Zuidlaren, tegenover het Station: de oude Tramremise, maar nu als Piano fabriek van Albert Hahn. Jaartal onbekend (na 1922). De productie van piano’s nam bij de firma Hahn in 1921 zo toe, dat er gezocht werd naar een grotere fabrieksruimte. In Zuidlaren stond toen de ongebruikte tramremise. De twee loodsen werden gekocht en over de weg naar Tynaarloo vervoerd. De firma Albert Hahn had in Vries/Zuidlaren (formeel: Tynaarloo) tegenover het NS station een terrein gekocht en daar werden de loodsen achter elkaar geplaatst.bron: J. Darwinkel |

|
Zuidlaren, Molenmeer, foto febr. 2008 (HJR)Wat nog rest van de oude paardetram, zijn de verroeste rails die uitkijken over het Molenmeer. Na verwijdering van de rails, is een deel van de spoorstaven gebruikt als afrasteringspaatjes langs het weiland. |

|
Zuidlaren, Molenmeer, foto febr. 2008 (HJR) |