logo OZDLaren3_800

Boderijder van Anken

img804_800
Zuidlaren, Het huis waar Fokko van Anken vanaf 1922 woonde en er zijn boderijders bedrijf begon. Dit is het pand hoek Julianalaan / Stationsweg waar momenteel kapper “Bert” gevestigd is. Op de foto staan oa oma Antje van Anken, en de zoons Marten en Hendrik.
Bron: F. van Anken
img803_800
Zuidlaren, huize van Anken, op de foto Tante Iep, Tante Marta, Oma van Anken en links tante Jannie.
Bron: F. van Anken

img801_800

Zuidlaren, Hendrik van Anken in de bestelauto, foto ongeveer 1928
Iedere morgen werd er in Groningen brood gehaald voor Dennenoord.
Bron: F. van Anken

img802_800

Zuidlaren, Opa Fokko in de bestelauto, foto 1930.
Bron: F. van Anken

img805_800

Zuidlaren, De eerste vrachtauto van van Anken. Links Marten en rechts Hendrik van Anken. Opa van Anken had evenwichtsproblemen, Marten was zijn hulp. Hendrik werkte bij Bruins wagenbouw. Omdat Opa ziek was, moest Hendrik Marten helpen. Toen Opa beter was vertrok Marten voor zijn militaire dienst, zo is Hendrik boderijder geworden. De auto was een GMC met Cusion achterbanden, ketting aangedreven, bouwjaar 1929.
Bron: F. van Anken

img806_800

Zuidlaren, Hendrik van Anken, met de auto aan de verlengde stationsweg. Foto 1932.
Bron: F. van Anken
oostermoer 1932
Zuidlaren, Oostermoer 1932.
Bron: F. van Anken

img807_800

Zuidlaren, Deze vrachtauto met plaatstalen opbouw heeft Hendrik tweede hands gekocht in 1938 van meubelfabriek Tijseling uit Nijkerk. In mei 1940 is Hendrik van Anken met deze auto naar den Oever gereden met een lading marechaussees. Op de terugreis is de auto, met een Borgward van 2 maanden oud, op de afsluitdijk gevorderd door de Duitsers.
Bron: F. van Anken

img808_800

Zuidlaren, De chevrolet(links) was een autobus en is door Hendrik gekocht in mei/juni 1940. De bovenbouw is er afgesloopt en het chassis is verstopt onder het hooi bij groentehandel Klein. Na de oorlog heeft Hendrik, samen met wagenbouwer Bruins, hier een  cabine met laadbak opgebouwd. Links op de foto staat Arent Boelens (hulp).
Bron: F. van Anken

img809_800

Assen, achterzijde Ford garage AZA aan de Beilerstraat. Een Engelse Ford uit 1947. Laadbak en cabine zijn gebouwd door Ottens uit Muntendam. Het chassis was 1 meter verlengd bij Zwalve in Oude Pekela. Op de foto Hendrik van Anken en zijn jongste dochter Paula.
Bron: F. van Anken

img810_800

Zuidlaren, De Ford met Hendrik en Fokko, beschilderd met Velasques reclame, dat leverde 1 gulden per dag op. Toen deze auto 100.000 km gereden had, was de motor versleten. Door ESA in Marum is er nadien een dieselmotor ingebouwd. De Velasques reclame is op platen hardboard geschilderd door H. Bruggeman, chef schilder op Dennenoord.
Bron: F. van Anken

img811A_800

Zuidlaren, van Anken reed 3 x per 2 weken met matrassen voor matrassenfabriek Patria naar de Marine in Amsterdam.
Bron: F. van Anken

img811B_800

Zuidlaren, van Anken reed 3 x per 2 weken met matrassen voor matrassenfabriek Patria naar de Marine in Amsterdam.
Bron: F. van Anken

img812_800

Zuidlaren, Hendrik van Anken en Hendrik Korvemaker (Korvemaker was ook boderijder).
Bron: F. van Anken
img813_800
Zuidlaren, Hendrik en Fokko.
Bron: F. van Anken

img814_800

Zuidlaren, een verhuizing, op de foto oa Hendrik, Fokko en Fokko Jansen.
Bron: F. van Anken

img815_800

Groningen op de Grote Markt, Hendrik staat achter op zijn vrachtauto. Foto 1953.
Hij had gehoor gegeven aan het verzoek van Burgemeester Roukema van Zuidlaren om vanwege de watersnood-ramp te rijden met kleding en hulp-goederen naar Zeeland en Zuid-Holland.
Bron: F. van Anken

img816_800

Zuidlaren, Julianalaan, Truck International, bouwjaar 1956 op LPG. De laadbak was van Aluminium en was gebouwd door Harry Scharft uit Roden. De binnenkant was vlak zodat de matrassen van Patria onverpakt vervoerd konden worden.
Bron: F. van Anken

img817A_800

Zuidlaren, vervoer van balen kapok voor matrassenfabriek Patria. De balen kwamen rechtstreeks van het veem in Amsterdam. Iedere baal woog ongeveer 150 kg.
Bron: F. van Anken

img817B_800

Zuidlaren, kapok werd ook overgeladen van het spoor in Vries-Zuidlaren en het laatste stuk met de vrachtauto naar Zuidlaren gereden.
Bron: F. van Anken
img817C_800
Zuidlaren, welterusten
Bron: F. van Anken

img817D_800

Zuidlaren, van Anken met bestelbusje en fiat 600, garage aan de Julianalaan.
Bron: F. van Anken

img817E_800

Zuidlaren, verhuizing, hulp door Jan Kuiper.
Bron: F. van Anken