Boderijder van Anken
|
 |
Zuidlaren, Het huis waar Fokko van Anken vanaf 1922 woonde en er zijn boderijders bedrijf begon. Dit is het pand hoek Julianalaan / Stationsweg waar momenteel kapper “Bert” gevestigd is. Op de foto staan oa oma Antje van Anken, en de zoons Marten en Hendrik.Bron: F. van Anken |
 |
Zuidlaren, huize van Anken, op de foto Tante Iep, Tante Marta, Oma van Anken en links tante Jannie.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, Hendrik van Anken in de bestelauto, foto ongeveer 1928Iedere morgen werd er in Groningen brood gehaald voor Dennenoord.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, Opa Fokko in de bestelauto, foto 1930.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, De eerste vrachtauto van van Anken. Links Marten en rechts Hendrik van Anken. Opa van Anken had evenwichtsproblemen, Marten was zijn hulp. Hendrik werkte bij Bruins wagenbouw. Omdat Opa ziek was, moest Hendrik Marten helpen. Toen Opa beter was vertrok Marten voor zijn militaire dienst, zo is Hendrik boderijder geworden. De auto was een GMC met Cusion achterbanden, ketting aangedreven, bouwjaar 1929.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, Hendrik van Anken, met de auto aan de verlengde stationsweg. Foto 1932.Bron: F. van Anken |
|
Zuidlaren, Oostermoer 1932.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, Deze vrachtauto met plaatstalen opbouw heeft Hendrik tweede hands gekocht in 1938 van meubelfabriek Tijseling uit Nijkerk. In mei 1940 is Hendrik van Anken met deze auto naar den Oever gereden met een lading marechaussees. Op de terugreis is de auto, met een Borgward van 2 maanden oud, op de afsluitdijk gevorderd door de Duitsers.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, De chevrolet(links) was een autobus en is door Hendrik gekocht in mei/juni 1940. De bovenbouw is er afgesloopt en het chassis is verstopt onder het hooi bij groentehandel Klein. Na de oorlog heeft Hendrik, samen met wagenbouwer Bruins, hier een cabine met laadbak opgebouwd. Links op de foto staat Arent Boelens (hulp).Bron: F. van Anken |

|
Assen, achterzijde Ford garage AZA aan de Beilerstraat. Een Engelse Ford uit 1947. Laadbak en cabine zijn gebouwd door Ottens uit Muntendam. Het chassis was 1 meter verlengd bij Zwalve in Oude Pekela. Op de foto Hendrik van Anken en zijn jongste dochter Paula.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, De Ford met Hendrik en Fokko, beschilderd met Velasques reclame, dat leverde 1 gulden per dag op. Toen deze auto 100.000 km gereden had, was de motor versleten. Door ESA in Marum is er nadien een dieselmotor ingebouwd. De Velasques reclame is op platen hardboard geschilderd door H. Bruggeman, chef schilder op Dennenoord.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, van Anken reed 3 x per 2 weken met matrassen voor matrassenfabriek Patria naar de Marine in Amsterdam. Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, van Anken reed 3 x per 2 weken met matrassen voor matrassenfabriek Patria naar de Marine in Amsterdam. Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, Hendrik van Anken en Hendrik Korvemaker (Korvemaker was ook boderijder).Bron: F. van Anken |
|
Zuidlaren, Hendrik en Fokko. Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, een verhuizing, op de foto oa Hendrik, Fokko en Fokko Jansen.Bron: F. van Anken |

|
Groningen op de Grote Markt, Hendrik staat achter op zijn vrachtauto. Foto 1953. Hij had gehoor gegeven aan het verzoek van Burgemeester Roukema van Zuidlaren om vanwege de watersnood-ramp te rijden met kleding en hulp-goederen naar Zeeland en Zuid-Holland.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, Julianalaan, Truck International, bouwjaar 1956 op LPG. De laadbak was van Aluminium en was gebouwd door Harry Scharft uit Roden. De binnenkant was vlak zodat de matrassen van Patria onverpakt vervoerd konden worden.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, vervoer van balen kapok voor matrassenfabriek Patria. De balen kwamen rechtstreeks van het veem in Amsterdam. Iedere baal woog ongeveer 150 kg.Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, kapok werd ook overgeladen van het spoor in Vries-Zuidlaren en het laatste stuk met de vrachtauto naar Zuidlaren gereden.Bron: F. van Anken |
|
Zuidlaren, welterustenBron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, van Anken met bestelbusje en fiat 600, garage aan de Julianalaan. Bron: F. van Anken |

|
Zuidlaren, verhuizing, hulp door Jan Kuiper.Bron: F. van Anken |